Kansa vaatii parempia palveluita – palvelusuunnittelu nyt



Kirjoitin edellisessä postauksessani siitä kuinka sovellukset voisivat olla älykkäämpiä. Kuinka palvelut voisivat oppia tuntemaan käyttäjänsä.

Tein tänään päivän aikana pari havaintoa omasta työympäristöstäni ja tässä listaa..

1. Miksei tietokoneeni voi ymmärtää koska se on telakassa kiinni ja sen mukaan automaattisesti vaihtaa netin wlanista sisäverkon johtoon.

2. Miksei tietokoneeni ei anna minun hallita keskitetysti, että tietyt sovellukset sammuisivat automaattisesti kun irrotan koneen telakasta.

3. Miksei puhelimeni voisi tajuta sijantiani niin tarkasti että se huomaisi automaattisesti jos en ole siinä neukkarissa jossa pitäisi olla.

4. Miksei hotellin tilausvahvistuksessa ole mitään mainintaa alueen ravintoloista tai tapahtumista joita on Helsingissä torstai iltana.

5. Miksei linja-auto yhtiö pysty tarjoamaan mobiilipalvelua jolla he voisivat informoida kun bussi lähtee myöhässä asemalta

6. Miksei Finlaysonin alueen lounaspaikat lähesty minua millään tavalla?

 

Tässä heti yhden päivän aikana mieleen tulleet asiat, jotka panin merkille.

Haluan parempia palveluita! Olen valmis maksamaan niistä, jos ne helpottavat elämääni. Myykää nyt joku minulle jotain!

Ei innovaatioiden tarvitse olla maailman monimutkaisempia juttuja. Yksinkertaisia asioita joiden kanssa ihmiset turhautuvat löytyy vaikka kuinka paljon. Miksei kukaan halua ratkaista niitä?

Tuleeko sinulle mieleen vastaavia asioita joita olet miettinyt tänään tai jo pidemmän aikaa? Minkälaisen applikaation tai verkkopalvelun tarvitset?

Olen itse täysin rakastunut Evernoteen. Yksinkertainen palvelu johon voin kirjoittaa kaikki muistiinpanoni ja ne ovat automaattisesti minun tietokoneella ja puhelimessani. Istun bussissa joka viikko kymmenen tuntia, joten kaikenlaista tulee mieleen matkalla töihin ja matkalla kotiin. Evernote on korvannut niin monta vihkoa ja post-it lappua etten voisi kuvitella eläväni ilman sitä. Palvelu joka on täysin päätelaiteriippumaton. Käytin sitä Androidilla, iPhonella ja nyt Windows Phonella. Se hakee iPadiini kaikki kirjoitukseni ja muistiinpanoni.

Yksinkertaisuudessaan niin simppeli palvelu. Lisää tällaisia palveluita jotka ratkaisevat arkipäiväisiä asioita. Työn ja vapaa-ajan erottaminen ainakin meillä tietotyöläisillä on monesti veteen piirretty viiva, joten tiedon kirjaaminen ja jakaminen on ainakin itselleni tärkeää.

Tehdäänkö yhdessä maailman kätevin sovellus? Kommentoi, twiittaa tai soita.

Janne Gylling


Avainsanat: käyttökokemus muotoilu palvelumuotoilu Sisältö verkkokauppa verkkopalvelu

3 thoughts on “Kansa vaatii parempia palveluita – palvelusuunnittelu nyt

  1. Tänään on tyttöystäväni syntymäpäivät. Kaipaisin sovellusta joka antaa lahjaideoita kriteereillä 27v. Nainen, Tampere, ilmoittaa hinnat ja paikat mistä lahjan voi hakea.

  2. Onnittele Ilkka minunkin puolestani! Kuinka moni kotimainen verkkokauppa muisti häntä tänään jollakin tavalla? Ilmainen kotiinkuljetus, vain tänään!

    Itse olen tilannut kymmenistä verkkokaupoista ja kun viimeksi täytin vuosia, vain Play.com kontaktoi minua ja tarjosi alennusta sinä päivänä tehdyistä ostoksista. Pieni ele, mutta jää mieleen. Ja tuli tilattua jopa silloin..

  3. Minä aina ihmettelen mm. Kreikassa, miten lähes kaikissa kahviloissa ja ravintoloissa on mobiili tilauskapula joka tarjoilijalla. Ruokatilaus on välittömästi langattomasti keittiössä heti tilauksesta. Lasku muotoutuu samasta systeemistä ja virheitä ei tule. Mekö muka tekniikan edelläkävijöitä?!

Comments are closed.