Rekisteröidy palveluuni



Vielä yhdetkin uudet tunnukset johonkin uuteen palveluun, niin… Tuo lause kuului jo monta vuotta sitten kaikkien huulilla. Meillä on liian monet tunnukset ihan joka paikkaan. Ja sen lisäksi meillä on tunnuksia niihin paikkoihin jotka keräävät kaikki tunnuksesi yhteen paikkaan ettei niitä tarvitse aina erikseen muistaa.

Ei enää yksiäkään uusia tunnuksia. Ikinä. – niin ajattelin vielä vähän aikaa sitten.

Toisaalta, kun katselee kuinka paljon eri sivustoja hakkeroidaan, tuntuu oikein järkiperäiseltä että eri palveluihin on eri tunnus+salasana yhdistelmiä käytössä.

Itse tykkään tallentaa kaikki salasana suoraa selaimeen, niin ettei niitä tarvitse muistaa. Kirjoitan ne itselleni yhdelle txt-tiedoston nurkalle pitkään listaan, jos sitten joskus vaihtuu kone ja/tai selain.

Facebook on ehkä laajin palvelu sen suhteen, kuinka helposti omien Facebook tunnusten kautta pystyy rekisteröitymään muihin palveluihin. Kätevä rajapinta, mutta osin aika ärsyttävä. Facebook ei ole ollut enää pitkään aikaan kovinkaan luotettava sen suhteen että mitä tietoa se meistä kaikkiaan kerää, tallentaa ja hyödyntää itse, saati sitten myy eteenpäin. En todellakaan haluaisi olla siinä tilanteessa, että Facebook tietäisi verkkokauppaostosteni sisällön.

Me kaikki ymmärrämme että rekisteröitymällä palveluun, saamme kohdennetumpaa ja parempaa sisältöä. Toisaalta, on paljon sellaisia foorumeita ja verkkopalveluita joiden pakollinen rekisteröityminen tuntuu lähinnä vittuiluilta. Lisäarvo rekisteröitymisestä on nolla.

Ajattelin tehdä kokeen. En luo itselleni loppuvuonna yksiäkään uusia tunnuksia. Ja jos luon, kirjaan sen salasanalistaani erikseen ja laitan perään selityksen. Kirjoitan sitten tästä aiheesta uudestaan vuoden lopussa ja katson moneenko ansaan olen joutunut lankeamaan.

 

Kirjautumiseen pitää löytyä yksinkertaisempi tapa.

Janne Gylling


Avainsanat: Ensivaikutelma käyttökokemus muotoilu palvelumuotoilu Personointi verkkokauppa

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä