Rohkeasti kaupallinen



Väittäisin että aika harva lukija tietää kuka on Nyjah Huston.

Nyjah Huston on vuonna -94 syntynyt ammattilaisskeittari joka on hallinnut viimeiset vuodet skeittauksen Street League -sarjaa diktaattorin ottein. Hän on voittanut kisojen kautta enemmän rahaa kuin kukaan muu skeittaaja koskaan.

Parikymppinen Nyjah on se ”seuraava Tony Hawk” joka hallitsee alaa ja tulee jäämään kaikkien tietoisuuteen ja lajin historiaan.

Rohkeasti kaupallinen

Asphalt merkki teki juuri Nyjahin kanssa signature series malliston. DC lanseerasi Nyjah kenkämalliston. Element julkaisee aktiivisesti uusia Nyjah lautoja.

Tästä päivästä muutama vuosi eteenpäin ja uskon että Nyjah on isompi brändi kuin Björn Borg tai moni muu. Amerikkalainen haistaa rahan sieltä missä sitä on tarjolla. Brändit myyvät tuotteitaan kuin häkä.

Mihin hävisi Veikka?

Meillä on täällä Suomessa yksi maailman kovimmista vuorikiipeilijöistä. Samaan aikaan meillä on kaksi kotimaista teknologiataloa, jotka valmistavat liikkumisen mittaamiseen tuotteita. Jos Suunto tai Polar olisivat kotoisin Yhdysvalloista, uskoisin että tuotteita myytäsiin tarinoilla ”kasitonnisen huipulta”.

Kesällä Pata Degerman vaihtoi Haltin Fjällräveniin. Kumpi merkeistä onnistuu rakentamaan parempaa brändiä huippunimien kanssa?

Kerro tarinoita jotka koskettavat

Sisällöntuotanto pitää olla helppoa. Julkaisemiseen pitää riittää vain älypuhelin. Olet sitten vuodenrinteellä tai palkintopallilla – tuon hetken ikuistaminen ja jakaminen edustamasi brändin kanaviin pitää olla helppoa.

Muistan edelleen, kun olin kuuntelemassa Veikka Gustafssonia Jyväskylässä 90-luvun lopussa. Yrittäjille pidetty puheenvuoro tavoitteellisuudesta ja tavoitteiden saavutamisesta on jäänyt ikuisesti mieleen.

Nyt kun olen vihdoin taas löytänyt oman intoni liikkua, maksaisin mielelläni extraa Veikan vinkeistä. Voisin jopa harkita Garminista siirtymistä jos minulle tarjottaisiin edes jonkinlaista lisäarvoa jonkin muun valmistajan puolelta.

 

Sovitaanko, että ollaan porukalla vuonna 2015 hieman kaupallisempia? Myydään rohkeasti, tarjotaan röyhkeästi ja palvellaan intohimoisesti. Ehkä sitä kautta voimme kaikki pärjätä ulkomaisia kilpailijoita vastaan. Markkina on maailma.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen Ensivaikutelma käyttökokemus Markkinointi muotoilu Personointi Sisältöstrategia

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä