Yrittäjyyden voima



Nappasin tänään Taivas+Helvetti kirjan kotoa mukaan, kun työkaveri haluaa vähän selailla sen sisältöä. Tiedän ettei se jää vain selailuksi vaan kirja tulee nielemään hänet mukaansa ja koukuttaa ahmimaan koko sisällän kerralla.

Samalla mieleeni heräsi ajatus, lähinnä siitä että näin aamubussin ikkunasta kuinka asuinpaikkani lähelle on joku avaamassa yksityistä hampurilaisravintolaa, että mistä se yrittäjyyden voima ja palo oikein kumpuaa.

Turmiokirkonkatu

Kun asuin Tampereen keskustassa, kävelin päivittäin Tuomiokirkonkatua päästä päähän. Parin vuoden aikana sillä kyseisellä kadulla aloitti ja lopetti noin kymmenen erilaista yritystä kivijalassa.

Ehkä mieleenpainuvin konsepti oli erään ulkomaalaisen perustama yksityinen elintarvikeliike, noin 40m päähän K-Extrasta. Liiketoiminta kukoisti ehkä viikon, toisella viikolla olikin jo sitten alennusmyyntiä ja siitä pari viikkoa eteenpäin koko yritys hävisi jättäen tyhjän liikepaikan uudelle yrittäjälle.

Kävi jo monesti mielessä, että perustan Turmiokirkonkatu.fi -palvelun johon kerään liikepaikkojen sijainnit ja listaan että mitkä palvelut ovat missäkin kohtaa yrittäneet tienata elantonsa ja kuinka pitkään. Sieltä olisi sitten jokainen aloitteleva yrittäjä voinut katsoa elinkaaren ennustetta sisustuskaupalle, teehuoneelle ja ties mille.

Olen aina ihannoinut yrittäjien paloa. Työllistin itseni oman toiminimeni kautta opiskeluajan ja vielä pari vuotta sen jälkeenkin, jotta sain referenssejä ja työkokemusta, jotka sitten helpottivat työllistymistä haluamalleni alalle.

Yrittäjyydessä on jotain sellaista sinisilmäisyyttä, uskoa ja tahtoa jota kaikki eivät voi ymmärtää. Päättäväisyys voi vielä läpi harmaan kiven tai johtaa hakkaamaan päätään kiviseinään. Yrittäjyydessä jokainen laittaa itsensä peliin, ottaa henkilökohtaisen riskin ja heittäytyy epävarmuuden vietäväksi. Onnistumisia tapahtuu, mutta valitettavan moni yritys lopettaa ensimmäinen kahden vuoden aikana, tai kuten Tuomiokirkonkadulla – ehkä ensimmäisen kahden kuukauden aikana.

Miksi yritys ei lähde lentoon?

Ehkä se mainitsemani sinisilmäisyys voi äärimmillään heijastua myös lapsenuskona itseensä. Kuvitellaan että osataan tehdä kaikki mahdollinen itse. Hoidetaan koko markkinointi, viestintä ja taloushallinto itse iltaisin ja viikonloppuisin. Poltetaan kynttilää niin lujaa molemmista päistä jolloin astutaan väsymyksen ansaan. Se karhunrauta jalassa ei sitten enää jakseta hymyillä asiakkaille. Into hiipuu ja valuu kuin verivana teurastamon lattiakaivosta.

Uskon myös, että todella moni yritys aloittaa ilman minkäänlaista markkina- ja kilpailija-analyysiä. Ei ole selvitetty pätkääkään että onko omille palveluille vielä kysyntää tai minkälainen mielikuva edustamillasi tuotteilla on Suomen markkinassa. Sinulla voi olla käsissäsi todellinen kultakimpale tuotteena – todellinen testimenestyjä maailmalta – mutta jos sitä ei kukaan tiedä Suomessa, on matka aika pitkä brändin rakennuksessa ja tunnettuuden parantamisessa.

Arvostan silti jokaista joka päättää siirtyä yrittäjäksi. Toivon jokaiselle menestystä, vaikka tähtien asento näyttäisikin väärältä.

 

Ostakaa ja  lukekaa Taiva+Helvetti -kirja. Tarinoita suomalaisesta yrittäjyydestä, menestyksestä ja epäonnistumisesta.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia muotoilu palvelumuotoilu Sisältö Sisältöstrategia Tarina tavoitteet verkkokauppa verkkoläsnäolo Viestintä