Jos mä oisin sä



Tänä vuonna Vain elämää -televisiosarjasta tuttu Cheek laulaa biisissään, ”Jos mä oisin sä, mä pysyisin mun vierellä”.

Tuo lause on jäänyt soimaan päähäni jo aika pitkäksi aikaa. Juuri tuosta on tässä koko kirjoittelussani kyse. Jos minä olisin sinä, tekisin asioita tietyllä tavalla. Jos minä saisin päättää, asioita tehtäisiin minun tavallani. Elän kuin opetan. Kaiken mitä kirjoitan, olen testannut eri projekteissa viimeisen 15 vuoden aikana.

Se, että väittää tietävänsä, on helposti tässä maassa merkki siitä että on ylimielinen idiootti, joka tulee saarnaamaan ihmisille. En halua opettaa, vaan haluan ohjata. En halua kertoa, vaan haluan herättää ymmärtämään.

Mä en oo sä ja sä et oo mä. Mut mä voin sulle vihjata vähän. Näin ei tee kukaan muu, siis meitsin mukaan tuu. Mä en tullu tänne pihtaamaan tätä.

Pyrin samalla tavalla vain vihjaamaan, että mitä kannattaisi tehdä. Kirjoitan asioista, joista puhutaan paljon, mutta harva niistä jaksaa kirjoittaa verkkoon. Sen takia nousen Googlessa yllättävän korkealla melkein millä tahansa aiheellani. Haluan olla avoin ja kertoa suoraa mitä ajattelen ja mitä huomioin. Selkääntaputtelulla ei menestytä. Totuus voi joskus sattua.

Kääntöpuoli sanoituksessa

Samalla tavalla toivoisin että yritykset pysyisivät rinnallani enemmän. Brändit joita kulutan ja käytän, eivät ole aktiivisesti läsnä. Customer Experience Management on Suomessa vielä lastenkengissä. Harva yritys rakentaa elämyksiä ja kokemuksia. Tuotteet ja palvelut ovat helpompia tehdä. Ollaan vähän tylsiä ja passiivisia. Jos olen kerran ostanut sinulta jotain, mikset aktiivisesti myy minulle lisää?

Olemmeko liian arka kansa? Ruotsalaiset tulevat aina vasemmalta ohi ja keräävät voitot. Se, että Ruotsissa on tehty jotain, antaa vasta meille riittävän syyn kokeilla jotakin uutta. Onhan se ihme, että täältä nousi Nokia sellaiseen menestykseen kuin mitä saimme 2000-luvun alkupuolella todistaa. nyt viimeisen parin vuoden aikana sekin suurvalta alkaa romahtaa, joka on kansantaloutemme kannalta erittäin valitettavaa.

Kun seuraavan kerran mietit palveluittesi sisältöjä, mieti jos sä olisitkin mä. Mitä mä haluaisin tehdä. Miten mä käyttäytyisin. Kun tunnistat asiakkaasi, osaat suunnitella heille parempia palveluita.

Niin, ja älä koskaan ajattele että kaikki ovat kuin sä. Jos sinulla on vanha puhelin, eikä kotona nettiä, se ei tarkoita että kaikilla olisi sama tilanne.

Musiikin on tarkoitus herättää. Kiitos Cheek tämän aamun herätysestä.

 

Sanojen copyright by Jare Henrik Tiihonen aka. Cheek.
Sanat löytyivät osoitteesta: http://artists.letssingit.com/cheek-lyrics-jos-ma-oisin-sa-lsrjt

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen käyttökokemus metelimedia muotoilu muutos palvelumuotoilu Palvelusuunnittelu Personointi Tarina tavoitteet verkkoläsnäolo Viestintä