Keskusliikkeen navigaattori



Muotoilu



Pyörittelin pari vuotta sitten ajatusta, että miksei Kesko tai S-ryhmä tarjoa ilmaista navigaattoria asiakkaidensa autoon. Tuolloin navigaattorit olivat autoissa pääasiassa erillisiä laitteita, eikä autoihin oltu integroitu niitä vielä niin paljon.

Asia nousi jälleen pari päivää sitten ajatuksiin. Olisiko sille edelleen käyttöä ja minkälaista lisäarvoa asiakkuuteen voisi tarjota jos tuollaista palvelua olisi tarjolla. Ajatukset ovat sen verran matkalla muuttuneet, että unohdetaan fyysinen laite joka liimataan ikkunaan ja ajatellaan “Plussa-navia” tai “S-navia” enemmänkin sovelluksen kautta.

Kotimaanmatkailun ykkönen

Yksinkertaisin käyttötapaus kaikkiaan navigaattorille on toki paikasta A paikkaan B löytäminen. Kotimaanmatkailu varsinkin kesäaikaan tutustuttaa meidät uusiin paikkakuntiin, jolloin lisätietoa voitaisiin tarjoilla heti ruudulle. Yhteistyössä kaupunkien matkailutoimistoiden kanssa sisältöyhteistyön joukkoistaminen, parhaiden kohteiden ja vinkkien kertominen olisi helppoa ja vaivatonta. Valmiita reittejä perheille, jotka kulkevat ABC-asemien kautta. Parhaat kohteet, tarinat, retket jne. yhdessä sovelluksessa. Miksipä ei?

Persoonallista sisältöä – aina

Navigoinnin paras puoli on myös toki se, että sovellus tietää missä kuljemme. Data yhdistettynä viimeiseen tankkaamiseen ja sen jälkeiseen kuljettuun matkaan auttaa opastamaan meidät lähimmälle asemalle. Samalla voimme nostaa esille lokaatiotiedon kautta, että pari tieliittymän jälkeen olisi huoltoasemalla pippuripihvi ranskalaisilla tarjouksessa ja lapsille jälkiruokaksi jäätelöt näyttämällä tätä alennuskoodia.

Lokaatiotieto yhdistettynä ajankohtaan mahdollistaa aamukahvien hakemisen lähimmältä takeaway-asemalta ja paikallisten tietojen (ruuhkat, tietyöt, tarjoukset, varoitukset jne.) nostaminen “push-notifikaatiolla” käyttäjälle voisi säästää monta turhaa odotusta jonossa.

Viikkokalenteri, joka muistuttaa ja opastaa

Vielä askeleen pidemmälle, sovellus voisi oppia viikkorytmimme. Koska lapset pitää viedä jääkiekkoharjoituksiin tai balettiin. Näihin liittyviä tuotteita ja tarjouksia esille. Tule lähimpään Sportiaan terottamaan luistimet ilmaiseksi, yli 50 euron ostosten yhteydessä.

Muistitko hääpäivän? Lähin kukkakauppa löytyy Satakunnankadulta ja jos nyt lähdet, ehdit vielä perille.

Missä asiakkaamme liikkuu?

Toki palvelu kerää hyödyllistä tietoa sen tarjoajalle. Jokainen ymmärtää kuinka paljon keskusliike saisi tarpeellista dataa “vaihtokauppana” sovelluksen tarjoamisesta. Lisämyynti, asiakasymmärrys, kohdentaminen.. lista on kaikkiaan loputon.

Ottaisitko?

Jos sinulla olisi Here yhdistettynä asiakasdataasi, saisit siis huomattavasti parempaa palvelua. Lisäarvo, jonka keskusliike voisi tuottaa on paljon enemmän kuin Google. Asiakkaiden tunnistaminen ja palveleminen voitaisiin viedä täysin uudelle tasolle. Tämä navi tietäisi sinut, tuntisi sinut ja auttaisi sinua arjessa enemmän kuin yksikään muu sovellus.

 


 

Kirjoitus on julkaistu Parantajat yhteisössä. Seuraa Twitterissä #parantajat

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia Elämä käyttökokemus Markkinointi palvelumuotoilu parantajat Personointi Sisältöstrategia