Matkailupalvelun menestysresepti



Jälleen yksi ulkoistettu aihe blogiin. Kiitoksia @tiinavainio. Toivottavasti herättää jotain ajatuksia ja saa sinutkin kommentoimaan.

Kaikki lähtee käyttäjistä

Aina kun tuotamme sisältöä verkkopalveluumme, meillä tulee olla mielessä jokin kohderyhmä. Kenelle minä kirjoitan? Minkälaisia asioita hän tyypillisesti arvostaa? Miten pystyn vaikuttamaan hänen ostopäätökseensä. Houkutteleeko kuvavalinnat ostamaan?

Matkalle lähdetään erilaisissa elämänvaiheissa. Lapsiperheiden matkanteko on tyypillisesti erilaista kun sinkkujen ja kaveriporukan laivamatka on sisällöltään erilainen kuin senioreilla. Kun siis tuotamme sisältöä verkkopalveluumme, meidän tulee ajatella lukijaa. Mitä kerromme Turku-Tukholma risteilystä, jotta lapsiperhe innostuu siitä? Mitä kerromme rantalomakohteesta jotta senioripariskunta tuntisi kohteen omakseen?

Tarvelähtöinen loman etsiminen korostuu varsinkin siinä vaiheessa kun asiakas ei ole vielä täysin päättänyt että mihin haluaa mennä. Tämä tulee huomioida vahvasti myös sisällön otsikoinnissa. “Etsitkö uusia kokemuksia – kesän parhaat ideat”. Tarvelähtöiseen matkahakuun suunnittelimme erillisen hakumoottorin josta lisää myöhemmin.

Personoi sisältöä

Käyttäjän tunnistaminen ennen sisällön tarjoamista parantaa käyttökokemusta ja antaa mahdollisuuksia näyttää sellaista sisältöä joka käyttäjää kiinnostaa. Personoinnilla nopeutamme palvelupolkua, sillä asiakas löytää haluamansa nopeammin. Samaan tapaan personointi, ristiinmyynti, suosittelu sekä sisältömarkkinointi tekee ostamisesta helpompaa.

Ostaminen, kysely, muistuttaminen ja selkeä tarjous. Olemme perinteisesti aika ujoja ehdottamaan kauppaa. Verkossa on tärkeää, että ylläpidämme asiakassuhdetta ja teemme riittävän usein kaupallisia ehdotuksia jotta asiakas ostaisi uudestaan.

Palvelupolut kuljettavat käyttäjää

Etsiminen, ostaminen, matka ja jakaminen. Kuinka helposti asiakkaasi löytää sinun sisältöäsi verkosta? Onko ostaminen tehty oikeasti helpoksi? Miten palvelusi palvelee asiakastasi myös matkan aikana? Kuinka helppoa on jakaa matkakertomuksiaan reissussa tai sen jälkeen? Rohkaisetko asiakastasi jakamaan sisältöä tai antamaan arvioita?

Vastaavatko sisältösi siihen hetkeen kun käyttäjä vasta fiilistelee ja etsii ideoita seuraavaa matkaa varten, vai toimiiko sivustosi vain vertailukoneena hinnoille? Käyttötapaukset ovat hyvin erilaisia kun vasta etsimme ideoita, tai etsimme jo edullisinta hotellia Lontoon keskustasta. Jos asiakas on matkalla kyseiseen kohteeseen ensimmäistä kertaa, minkälaista sisältöä voisimme hänelle suositella? Mihin mennä, mitä tehdä, mitä ottaa huomioon jne. Voisimme palvella asiakkaitamme huomattavasti paremmin ja tuottaa aitoa lisäarvoa matkustamiseen.

Matkailupalvelun menestysreseptin ainekset

Tunnista asiakkaasi
Tarjoa mielenkiintoista sisältöä
Johdattele haluttuun suuntaan
Mahdollista osallistuminen
Kannusta jakamiseen
Sitouta tulemaan uudestaan
Ole yhteydessä
Muistuta palvelustasi
Myy rohkeasti lisää
Erottaudu muista

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia Ensivaikutelma käyttökokemus Markkinointi Matkaopas metelimedia muotoilu palvelumuotoilu Personointi Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkoläsnäolo

One thought on “Matkailupalvelun menestysresepti

  1. Hyvä avaus matkailumarkkinoinnista, joka on yksi Suomen palveluviennin hiomattomia timantteja. Näen joukkoistamisen erityisen tärkeänä tulevaisuuden matkailumarkkinoinnissa, kun luodaan yhteisöllisiä kaupankäyntiympäristöjä. Voisiko upean kuvan Tampereen Tornihotellin näköaloista julkaissut pariisilainen saada korvauksen siitä, jos kuvaa klikkaamalla vaikkapa saksalainen tekisi suoraan varauksen kyseiseen hotelliin? Tienestit kuvien perusteella tehdyistä kaupoista kerryttäisivät tavallisten kansalaisten matkakassaa. Selvää on, että myös välittäjäpalvelulle tässä olisi mielenkiintoinen ansaintamalli. Tekniikkaahan hyödynnetään jo blogeissa ja muotibisneksessä…

Comments are closed.

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä