Mikä oikeastaan on markkinointia?



Havahduin jälleen kerran verkosta lukemaani keskusteluun, jossa kaksi henkilöä väittelivät markkinoinnista.

Kaikki mitä teet tai jätät tekemättä – on markkinointia.

Omasta mielestäni koko keskustelu markkinoinnin roolista ja siitä, mitkä asiat ovat perinteisesti kuuluneet markkinoinnin tontille, ovat täysin turhia. Samalla tavalla voisimme keskustella siitä että onko hybridimoottorilla varustettu auto oikeastaan auto kun autossa on perinteisesti ollut vain polttoaineella käyvä kone. Ihan oikeasti – pääasiahan on että kone käy ja homma toimii.

Samalla tavalla pitäisi suhtautua markkinointiin. Jotkut näkevät että mainostoimisto on aina sellainen paikka jossa tehdään mainoksia lehtiin ja televisioon. Ehkä niin oli joskus 80-luvulla, muuta siitä on kuljettu aika pitkä matka. Jokaisen tulisi hieman päivittää omaa ymmärrystään. Ei junissakaan enää heitellä hiiltä tulikuumaan pannuun. Aikaa on kulunut, vettä virrannut ja maailma on muuttunut.

Olen itse markkinoinnissa. Mitä sitten?

Olen tarkastellut markkinoinnin roolia pöydän molemmilta puolilta. Nyt tilaajana ja aikaisemmin tuottajana. Väittäisin että nykyaikainen markkinointifunktio on muuttunut todella paljon viimeisien vuosien aikana. Jos joku kuvittelee, että organisaation yhdeltä kulmalta rakennetaan koko yrityksen markkinointia, on hän valitettavan väärässä.

On kaikkiaan mielestäni todella vanhanaikaista ajatella että yrityksen markkinointiin ja viestintään liittyvät asiat ovat “vain markkinoinnin” asia. Markkinoinnin rooli onkin muuttunut tuottajasta ohjaavampaan rooliin. Markkinointi mahdollistaa onnistumisia. Ovat ne sitten sisäisiä tai ulkoisia asioita.

Vertaukset Appleen ovat olleet melko ontuvia jo kohta kymmenen vuotta, ihan missä tahansa markkinointiin liittyvissä asioissa.

Törmään myös päivittäin siihen ajatusmaailmaan että markkinoinnin keskeinen tehtävä on liidien generointi. Meidän keskeinen tehtävä on rakentaa yrityksestämme niin haluttava että asiakkaamme haluavat tehdä töitä kanssamme. Kun tuo halu syntyy, syntyy samalla luontaisia kohtaamisia joiden kautta avautuu uusia kaupallisia mahdollisuuksia.

On monta toimialaa jossa markkinoinnin keskeinen tehtävä on luoda kysyntää ja tarvetta. Emme luontaisesti tarvitse kaikkia hyödykkeitä ympärillämme ja pärjäisimme ilman niitä vallan mainiosti. Tuossa pelikentässä markkinoinnin rooli on aika erilainen. Haluttavuus, mielenkiinto ja se miten yksilönä rakennamme identiteettiämme, ohjailevat päätöksentekoamme.

Kenelläkään ei ole luontaista tarvetta omistaa yli viiden tuhannen euron Rolexia tai Paneraita. Jos haluaa tietää paljonko kello on, siihen löytyy edullisempiakin vaihtoehtoja. Mutta niin ne arvokellot vaan vaihtajat omistajaa Helsinki-Vantaan lentokentällä Lindroosin liikkeessä.

Kaikki on sitä paljon puhuttua markkinointia

On kyse sitten työnantajamielikuvasta ja sen rakentamisesta tai tuotemyynnin edistämisestä, kaikki mitä teemme tai jätämme tekemättä on markkinointia. Kahvilassa tapahtunut episodi asiakkaiden sanaharkasta tai ruokakauppiaan tempaukset sosiaalisessa mediassa ovat kaikki välillisesti markkinointia. Se miten me yrityksenä onnistumme asiakasprojekteissamme tai näyttäydymme tarjouksen esittelyssä – ovat kaikki osa meidän markkinointia.

Markkinoinnin lokerointi on mennyttä maailmaa. Siirrytään tälle vuosituhannelle arvon ystävät.

ps. Tämäkin kirjoitus on markkinointia.

Lue myös:
http://www.jannegylling.fi/kaikki-mita-teet-on-markkinointia/

Janne Gylling


Avainsanat: apple brändi digistrategia digitalisoituminen Ensivaikutelma käyttökokemus luovuus Markkinointi metelimedia muutos palvelumuotoilu Sisältö Sisältöstrategia sosiaalinen media Tarina verkkoläsnäolo Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä