Mitä Sitten Ostettaisiin


Pari päivän aikana on käynyt kiivas keskustelu MSO.fi -palvelun ilmoitettua lopettamisestaan. Osa on kovasti sitä mieltä, että tämä oli täysin nähtävissä ja toiset kommentoivat etteivät ole kuulleetkaan MSO.fi -palvelusta ennen tätä ilmoitusta.

Ei taida olla tässä asiassa kukaan väärässä. Jotain on joku tehnyt ehkä semisti väärin.

Suomen suurin kauppakeskus

Siihen se oikeastaan jo koko ajatus taitaa kaatua. Ei tule nimittäin mieleen vielä yhtään menestyvää verkkokauppaa joka olisi heti alusta alkaen lähtenyt liikkeelle valtavalla valikoimalla, eli vähän kaikkea kaikille ajatuksella.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana, olemme yrittäneet aloittaa jokaisen hankkeen miettimällä aidosti kohderyhmää. Kenellä tämä palvelu on suunnattu?

Vähän kaikkea kaikille, on sama kuin ei mitään kenellekään.

Jos mietitään vaikka muutamaa kotimasta esimerkkiä, niin Verkkokauppa.com aloitti selkeästi tietotekniikan myynnillä. Rinnalle tuli pikkuhiljaa siihen liittyviä kodinelektroniikka tuotteita, sitten pelaajille energiajuomat, makeiset jne. Samalla tavalla Hong Kong aloitti kalastustuotteilla, eli keskityttiin selkeään kohderyhmään, saatiin homma pyörimään ja logistiikka rullaamaan. Sen jälkeen onkin helpompi laajentaa valikoimaa.

Amazon myi alussa pääasiassa kirjoja. Sitten rinnalle tuli CD:t, DVD:t ja pikkuhiljaa kulutuselektroniikka. Nythän sieltä saa jo huomattavasti laajemmin ostettua vaikka mitä.

Verkossa painotetaan aina valtavasti valikoimaa. Onko se kuitenkaan päätarkoitus? Pelastaako valikoima, vai ajaako se sinut suohon alkutaipaleella?


05/03/2015


Janne Gylling
Designer • janne@jannegylling.fi