Mobiili on uusi musta



Mobiilimaailma on vienyt meitä valtavasti eteenpäin. Se, minkä internet mahdollisti, tuo mobiili meidän käyttöömme 24/7. Jos muutos tuntuu nyt jotenkin nopealta, voidaan todeta että muutos ei tule enää koskaan olemaan niin hidasta kuin se on nyt. Muutoksen pyörä kasvaa ja se pyörii nopeammin ja nopeammin.

Verkkosisältöä kulutettiin monta vuotta tietokoneilla. Kotisivuja optimoitiin toimimaan tietyllä resoluutiolla ja sisältöä yritettiin rikastaa flash-animaatioilla. Jos joku olisi sanonut pari vuotta sitten, että meidän kahden hengen taloudessa on kolme tablet tietokonetta ja kaksi läppäriä, ja jokainen niistä aktiivisessa käytössä, olisin ollut erimieltä. Älypuhelimia on käytössä kolme ja kaapista niitä löytyy vielä kaksi lisää.

Olemme aina online. Täydellisessä offline-tilassa on ehkä uidessa tai sukeltaessa. Muuten nykyihminen on aina tavoitettavissa.

Sisältöjä kulutetaan nyt entistä enemmän mobiililaitteilla, tableteilla ja erinäisillä muilla päätelaitteilla. Päätelaitteiden kirjo kasvaa jatkuvasti. Apple, Google, Nokia, Microsoft ja Samsung työntävät kilpaa markkinoille erilaisia laitteita. Sen lisäksi Amazon ja monet muut tuovat uusia laitteita digitaalisen sisällön kuluttamiseen. Suomalainen Jolla rakentaa omaa Sailfish ekosysteemiään Nokian jättämän Meegon pohjalta. Lisää tulee ovista ja ikkunoista. Eikä loppua näy.

Kohta surffaamme ajotietokoneemme avulla autossa sekä jääkaapin ovessa olevan älyruudun kautta. Ehkä kuuntelemme musiikkia tai selaamme ruokaohjeita. Ehkä jääkaappi ymmärtää mitä puuttuu ja tilaa sitä automaattisesti lisää. Auto on kertonut jo koko olemassaolonsa ajan että koska tankki pitäisi täyttää.

Vuoden 2012 viimeisellä kvartaalilla myytiin älypuhelimia enemmän kuin pöytä- tai tablet-tietokoneita. Ensimmäistä kertaa maailmassa, muttei toki viimeistä. Tavallisten toetokoneiden myynti ei enää koskaan ylitä älypuhelinten myyntiä. Piste.

Maailmassa olevien älypuhelinten määrä suhteessa muihin kulutushyödykkeisiin on valtava. Autoteollisuus on kappalemäärässä nappikauppaa, samoin luottokorttibisnes. Toisaalta kerta-kate ja katteen muodostuminen ovat niissä hyvin erilaisia.

…kirjoitus jatkuu muualla.

Lue tämä läppä loppuun Slidesharesta:
http://www.slideshare.net/JanneGylling1/mobiili-onuusimusta/

 

Janne Gylling


Avainsanat: digistrategia digitalisoituminen Markkinointi metelimedia mobiili muutos palvelumuotoilu Personointi responsiivisuus Sisältöstrategia verkkoläsnäolo Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä