Mobile First, UX ja Alko



Solita julkaisi tällä viikolla uuden Alko.fi -verkkopalvelun. Viime syksynä aloitettu projekti voitettiin jo viime keväänä jätetyllä tarjouksella. Asiakas oli tehnyt teknologiavalinnan ja kilpailutti teknistä toteuttajaa puolenkymmenen toteuttajan joukosta.

Aika usea IT-alan toimija kutsuu määrittelydokumenttiaan konseptiksi. Se antaa täysin väärän kuvan siitä kuinka paljon on mietitty kokonaispalvelua, käyttäjiä ja käyttötilanteita.

Olimme tilanteessa jossa piti saada melko nopealla aikataululla suunniteltua koko palvelun idea ja tarkoitus. Hyvässä yhteistyössä asiakkaan mainostoimiston kanssa teimme sotasuunnitelman jolla palvelusta saadaan parempi, niin liiketoiminnan kuin asiakkaidenkin näkökulmasta.

Koko projekti on tehty ketterien menetelmien mukaisesti. Alkuvaiheen konseptin kirkastuksen ohessa palvelusta alettiin rakentaa HTML-prototyyppiä jonka avulla käyttöliittymä sekä käytettävyys pysyi koko projektin ajan mielessä. Jatkuva iterointi ja valmius suurempiinkin muutoksiin varmisti sen ettei liian aikaisessa vaiheessa tehty liian suuria päätöksiä.

Käyttäjäryhmien ja käyttötapausten kautta palvelulle saatiin rakennettua looginen navigointimalli. Kun ymmärretään asiakkaiden käyttäytyminen, voidaan heitä ohjata helpommin tiettyyn suuntaan.

Suomen alkoholilainsäädäntö aiheuttaa aina keskustelua, ja meillä jokaisella on siitä mielipiteemme. Kun on saanut tehdä töitä todellisten alkoholialan ammattilaisten kanssa ja nähdä kuinka huikeaa työtä he tekevät sen eteen että meillä Suomessa on laaja ja laadukas valikoima jokaisen hintahuokan viinejä, ymmärtää että monopoliasemasta on meille jokaiselle kuluttajalle myös hyötyä.

Määrä ei korvaa laatua Alkon valikoimassa. Jokainen tuote on tarkkaan harkittu ja valittu tiettyjen periaatteiden mukaan. Ja toki jos omasta Alkosta ei löydy juuri sitä tiettyä laatua, saa tilaamalla melkein mitä tahansa.

Loistava esimerkki hyvästä palvelusta

Alkon uusi palvelu on suunniteltu alusta alkaen siten, että sen kaikki sisältö toimii millä tahansa päätelaitteella. Mobile First -lähtökohdista rakennettu palvelu parantaa käyttökokemusta ja käytettävyyttä päätelaitekirjon kasvaessa. Ylläpidon helppous ja sisällöntuotannon prosessit auttavat arjessa ahertavaa henkilökuntaa.

Episerver CMS7 tarjoaa modernin tavan sisällönsyöttöön ja -hallintaan. Googlen GSA haku alkaa oppia käyttäjien hakusanoja ja toimii parin kuukauden käytön jälkeen ja huomattavasti sukkelammin. Kaikkiaan loistava projekti ja onnistunut verkkopalvelu joka on vasta pitkän elinkaarensa alkutaipaleella..

alko-responsives

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia Graafinen suunnittelu käyttökokemus mobiili palvelumuotoilu Personointi responsiivisuus Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkopalvelu Viestintä