Niin perinteinen että ärsyttää


Viime viikolla sai taas huomata kun Apple mainosti iPadia, Wired -lehden takakannessa. Siis ihan perinteinen printtimainos lehdessä. Paljonhan on puhuttu siitä kun Apple ei ole sosiaalisessa mediassa mukana, se ei osallistu keskusteluun missään muussa kanavassa kuin hieman omissa developer foorumeissa. Tavallaan aika hyvä veto, sillä se antaa heille tietyn suojamuurin jonka takana saa tehdä asioita rauhassa.

Applen suurimmat markkinointiponnistelut ovat tapahtuneet aina televisiossa tai lehdissä. He luottavat siinä mielessä todella perinteiseen mediaan, eikä heitä oikein voi moittia. Tulosta on kuitenkin syntynyt. Kun kahlaat Applen verkkopresenssiä, sieltä ei löyty juurikaan mitään liikkuvan ihmisen lifestyle juttuja tai muuta sisältömarkkinointia. He eivät kerro tarinoita, tai luo mielikuvia. He valmistavat hyvin muotoiltuja tuotteita. Sorvaavat alumiinia ja tekevät yksinkertaisen näköisiä laitteita.

Apple on itseasiassa aika insinöörimäinen talo. Tuotekuvia, ominaisuuslistauksia jne. Puhutaan pikseleistä, hertseistä ja amppeereista.

Samalla tavalla kotimaisessa verkkokauppa busineksessä on hehkutetty Verkkokauppa.comin tarinaa. Yritys joka myy onnistuneesta niin kivijalasta kuin verkosta ja on onnistunut kytkemään ne jollakin tavalla yhteen. Heidän verkkopresenssi on todella tylsä. En ole saanut sieltä yhtäkään ideaa jonkin tuotteen ostamiselle, lähinnä olen käyttänyt sitä hintavertailussa.

Samalla tavalla kuin Apple, myös Verkkokauppa.com luottaa aika perinteiseen. Televisio ja printti on todella suuressa roolissa. Ei ole sellaista viikkoa etteikö postiluukusta tippuisi heidän paksu printtikuvasto. Kuvasto joka ei oikeasti erotu sisällöltään ja anniltaa mitenkään vaikkapa Elloksen vastaavasta. Elloksen vastaava on vain laadukkaammalla paperilla ja paremmin taitettu.

Sanomalehtipaperille tuherrettu viikottainen paperispämmi. Siinäkö on se kaikki johon tämän maan verkkokauppakunigas pystyy?

Haluaisin laittaa postilaatikkooni tarran jossa lukee ”Ei Verkkokauppa.comin mainoksia kiitos.”

Otetaan vielä kolmantena esimerkkinä Zalando. Jatkuvaa televisiomainontaa primetime aikaan ampuva firma. Aivan järjetöntä luukuttamista televisiossa. Ja näyttää sekin toimivan. Kaikki tietävät Zalandon nykyään.

Kun edes kerran käyt Zalandon sivuilla, näet jokaisessa muussa verkkopalvelussa heidän mainoksiaan seuraavan viikon ajan. Samalla tavalla, en ole löytänyt yhtäkään ideaa heidän sivuiltaan. Perinteistä tuotekuvasto ajattelua täynnä oleva sähköinen palvelu, joka ampuu tilaajilleen ärsyttämiseen asti sähköpostisuoraa tilaamisen jälkeen.

Ai että mä kärsin. Ja eletään vasta maanantaita.

🙂



Janne Gylling
maanantai 12 toukokuun, 2014


tagit
apple brändi digistrategia Ensivaikutelma käyttökokemus luovuus Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Personointi Sisältöstrategia sosiaalinen media verkkoläsnäolo