Sisältöpaniikki



Sisällöt, sisältöstrategiat, sisältöstrategistit ja sisältömarkkinointi. Siinä neljä asiaa joihin törmää päivittäin.

Verkko on nyt täynnä sisältömarkkinointiin keskittyvien yritysten sisältöstrategistien tuottamia sisältöjä sisältöstrategioista. Syyttävä sormi osoittaa lähes kaikissa asiakasorganisaatioiden kyvyttömyyteen tuottaa sisältöä verkkoon. Pitäisi olla mielenkiintoista, palvelevaa, herättävää, koukuttavaa ja sitovaa. Sisältää tarinan, arvot, viestin, huipennuksen, idean, naurattaa, koskettaa, itkettää ja jää vielä mieleenkin. Lopputuloksena saa ostamaan jotakin, tai ainakin kiinnostumaan jonkin asian ostamisesta.

Vähemmästäkin syntyy valtava sisältöpaniikki. Ahdistus, tuskanhiki ja masennus.

Jotain pitäisi tehdä ja äkkiä, muuten jäämme jälkeen kaikesta.

Otetaan tähän lyhyt tauko. Ei pitäisi koskaan yleistää omaa käyttäytymistään, mutta omahan on blogini, teen mitä tykkään. Jos ja kun itse seuraan verkossa omaan työhöni liittyviä yrityksiä ja henkilöitä, en todellakaan jaksa seurata niitä jotka jakavat kaikki ne samat sisällöt joihin olen jo törmännyt Forbesin, Fast Companyn tai vaikkapa Mashablen sisältövirrassa.

Harrastan maastopyöräilyä. Kun seuraavan lajiin liittyviä verkkokauppoja, en halua että he täyttävät verkkokalvoni BikeRadarin sisällöillä. Kun haluan tietää mitä BikeRedar uutisoi, seuraan heitä suoraan.

On sanottu että yritys ei saa jakaa virrassaan vain itseään koskevaa sisältöä – ja se on sinänsä totta. Mutta oman virran täyttäminen kaikella sillä johon kohderyhmäsi törmää muutenkin, tuntuu välittömästi spämmiltä. Oksennus alkaa maistua suussa kun näet jokaisen yrityksen jakavan tunnin sisään samat uutiset Googlen, Microsoftin tai Applen tekemisistä. Tulee sellainen olo, että kiitos kun näen tämän jutun nyt kuudennen kerran, lisäarvosi minulle on nolla.

Jos seuraan sinua, haluan kuulla mitä sinulle kuuluu, jolloin jokainen päivä on tavallaan arkihaaste.

On todella mielenkiintoista seurata Jyväskyläläisen Pole Bicyclesin tarinaa (http://www.pole.fi/) pitkin viikkoa. Ensimmäisen pyörän suunnitteluprosessi, jousituksen demoaminen parkkihallissa, liikkeen avaaminen, ensimmäiset testit ulkomailla jne. Haluan kuulla teistä lisää. Mutta en halua kuulla teiltä mitä Shimano tai Sram tuo uutuuksina markkinoille, sillä sen tiedon saan kyllä muualta.

Aika moni kuvittelee että verkossa voi jotenkin ns. jemmata omia sisältölähteitään. Kyllä me tiedämme mistä sinä ne uutiset poimit ja meidän on aivan yhtä helppoa seurata niitä samoja virtoja.

Kerro siis rohkeasti itsestäsi, sillä olen kiinnostunut sinusta. Tai teistä Pole Bicycles.

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia digitalisoituminen Ensivaikutelma Graafinen suunnittelu käyttökokemus Markkinointi metelimedia palvelumuotoilu Personointi Sisältöstrategia sosiaalinen media Tarina verkkoläsnäolo Viestintä

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä