Vähemmän onkin enemmän



Kiitos Arhi Kivilahti ja Timo Nisula tämän aamun inspiraatioista.

Oletko itse koskaan ajatellut kuluttajana, kuinka jaottelemme käyttämämme palvelut arkisiin ja vähän juhlallisempiin. Etsimme arjen keskellä pieniä hetkiä luksukseen ja haluamme palkita itseämme erilaisilla asioilla.

Oletko koska viimeksi syönyt Virheitä kuulia keskellä kesää? Oletko paistanut joulukinkkua koskaan heinäkuussa? Rakennamme itsellemme asioita joihin tarttua ja joista teemme itsellemme jotain normaalia arkea parempaa.

Kävin viimeiset kaksi vuotta Tampereen Finlaysonin alueella lounaalla. Kun turrutat itsesi sen alueen ravintolapalveluihin, et käy niissä iltaisin.

Lounaspaikkoihin ei yleensä mennä illalla syömään hyvin

Jos siis tuotat palveluita ja valmistat tuotteita, haluatko positioida sen arkiseen käyttöön vai hieman juhlallisempaan. Brändimielikuvan kannalta on aika valtava merkitys kumpaan kategoriaan alat keskittymään.

Lidl ja moni muu kauppaketju yrittää kuumeisesti lanseerata Premium-tuotesarjojaan. Ja se johtuu juuri tästä syystä. Emme halua uskoa, että arkisin käyttämässämme K-Extrassa olisi jotain laadukasta juhlaan tai viikonlopun parempaan ruokailuun.

Erikoismyymälä on harvoin hintamielikuvaltaan edullinen

Määrä ei korvaa juuri koskaan laatua. Sen takia ajattelemme että jos joku henkilö osaa montaa asiaa, lähtökohtaisesti olemme heti sitä mieltä ettei hän osaa tavallaan mitään riittävän hyvin. Ja vain kahta automerkkiä myyvä liike on heti laadukkaampi kuin kymmenen merkin liike.

Erikoistuminen ja valikoiman niukkuus rakentaa siis laatumielikuvaa. Kuinka monta eri läppäri vaihtoehtoa löytyy HP:n valikoimasta? Entäpä Applen?

Koska viimeksi päätöksentekoasi helpotti se, että vaihtoehtoja oli liikaa?

Janne Gylling


Avainsanat: brändi digistrategia Ensivaikutelma käyttökokemus luovuus Markkinointi muotoilu palvelumuotoilu Personointi Tarina

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä