Yksi valtio – yksi asiakas



Olemme virastojen luvattu maa. Rakensimme hallintomme tarpeiden mukaan, joka on monella tavalla ymmärrettävää. Aika on kuitenkin ajanut ohi sellaisesta palvelumallista – joten jotain pitäisi tehdä.

Voisin verrata yhteiskuntamme hallintoa ja palveluita yksittäisiin kivijalkakauppoihin. Ne ovat kuin erikoisliikkeitä joista saat aina vain yhtä asiaa kerralla.

Meidän tulisi rakentaa virastoidemme palveluista ostoskeskuksia.

Meidän pitäisi mahdollistaa asiointi ja tiedon hyödyntäminen aidosti yhdeltä luukulta. Yhdellä kirjautumisella kaikki palvelut yhdessä paikassa. Avointa tiedonjakoa virastojen ja palveluntarjoajien kesken. Aidosti asiakaslähtöistä palvelua, siten että jokainen meistä voisi asioida helpommin, tehokkaammin ja yksinkertaisemmin.

Lupapiste.fi on mielestäni oiva palvelu sen takia, että se yhdistää jo rakentamisessa kunnalliset toimijat yhteen. Kun yhdessä paikassa voit hoitaa kaiken lupa-asioinnin rakennusurakan aikana, sinun ei tarvitse juosta erikseen kaupungintalolla, arkkitehtitoimistolla, talorakentajalla tai vaikkapa palolaitoksella kyselemässä rakennuspiirrustusten paloturvallisuuteen liittyviä asioita. Yksi projekti – yksi asiakas – kaikki yhdessä paikassa.

Asiakaslähtöisyys loistaa poissaolollaan nykyisen yhteiskuntamme rakenteissa. Informaatioarkkitehtuuri ja sähköinen asiointi pitäisi tuoda äkkiä tälle vuosituhannelle.

Janne Gylling


Avainsanat: asiointi digitalisoituminen Elämä käyttökokemus palvelumuotoilu Personointi Sisältö verkkoläsnäolo

Lisää kirjoituksia, jos innostuit edellisestä